Een partybus is een bus die speciaal is aangepast om een feestelijke sfeer te creëren tijdens het vervoer van passagiers. Een partybus combineert elementen van een discotheek, een bar, een bioscoop en een attractie in één voertuig. Het ontwerpen en bouwen van een partybus is een complexe en multidisciplinaire uitdaging, die verschillende aspecten van techniek, design, veiligheid, wetgeving en entertainment omvat. In dit artikel beschrijven we de belangrijkste stappen en overwegingen die komen kijken bij het realiseren van een partybus, aan de hand van een praktijkvoorbeeld. We bespreken de keuze van het basismodel, de aanpassingen aan de carrosserie, het interieur, de elektronica, de multimedia en de entertainment systemen. We gaan ook in op de technische en juridische eisen waaraan een partybus moet voldoen, en de uitdagingen die dit met zich meebrengt. Tot slot geven we enkele tips en aanbevelingen voor toekomstige partybus bouwers.
Een feestbus is een bus die speciaal is aangepast om een feestelijke sfeer te creëren tijdens het vervoer van passagiers. Een partybus combineert elementen van een discotheek, een bar, een bioscoop en een attractie in één voertuig. Een partybus kan gebruikt worden voor verschillende doeleinden, zoals vrijgezellenfeesten, bedrijfsuitjes, kinderfeesten, bruiloften of kampioenschappen. Een partybus biedt de passagiers een unieke en memorabele ervaring, die begint zodra ze instappen en eindigt als ze uitstappen.
Het ontwerpen en bouwen van een partybus is echter geen eenvoudige opgave. Het vergt veel creativiteit, technische kennis, financiële middelen en samenwerking tussen verschillende disciplines. Een partybus moet niet alleen functioneel en veilig zijn, maar ook aantrekkelijk, comfortabel en vermakelijk. Bovendien moet een partybus voldoen aan de geldende wet- en regelgeving op het gebied van verkeer, milieu, geluid en brandveiligheid.
In dit artikel beschrijven we de belangrijkste stappen en overwegingen die komen kijken bij het realiseren van een partybus, aan de hand van een praktijkvoorbeeld. We bespreken de keuze van het basismodel, de aanpassingen aan de carrosserie, het interieur, de elektronica, de multimedia en de entertainment systemen. We gaan ook in op de technische en juridische eisen waaraan een partybus moet voldoen, en de uitdagingen die dit met zich meebrengt. Tot slot geven we enkele tips en aanbevelingen voor toekomstige partybus bouwers.
De eerste stap bij het bouwen van een partybus is het kiezen van het basismodel. Dit is afhankelijk van verschillende factoren, zoals het budget, het aantal passagiers, de gewenste faciliteiten, de beschikbaarheid en de staat van het voertuig. Er zijn verschillende soorten bussen die geschikt kunnen zijn voor het ombouwen tot een partybus, zoals stadsbussen, touringcars, schoolbussen of dubbeldekkers. Elk type bus heeft zijn eigen voor- en nadelen op het gebied van ruimte, comfort, brandstofverbruik, onderhoudskosten en rijgedrag.
Voor ons praktijkvoorbeeld hebben we gekozen voor een van Hool Altano touringcar als basismodel. Dit is een hoogdekker touringcar wat inhoud dat de passagiersruimte gescheiden is van de chauffeursruimte door een tussenvloer. Het is eigenlijk een soort dubbeldekker bus maar dan alleen dubbeldeks gescheiden voor chauffeur en passagiers. Dergelijke bussen zijn geproduceerd oor van Hool uit Lier en geproduceerd werd tussen 1995 en in 2023 worden deze nog steeds geleverd. Deze bus heeft een lengte van 14,3 meter, een breedte van 2,55 meter en een hoogte van 3,885 meter. De bus heeft standaard 62 zitplaatsen en geen staanplaatsen. De bus wordt aangedreven door een dieselmotor met een vermogen van 480PK en een koppel van 1200 Nm. De bus heeft een automatische versnellingsbak, een luchtvering en een antiblokkeersysteem.
We hebben voor deze bus gekozen om de volgende redenen:
De tweede stap bij het bouwen van een partybus is het aanpassen van de carrosserie. Dit omvat het verwijderen van overtollige onderdelen, het versterken van de structuur, het aanbrengen van isolatie, het vervangen of repareren van ramen en deuren, het spuiten of bestickeren van de buitenkant en het installeren van extra verlichting of effecten.
Voor ons praktijkvoorbeeld hebben we de volgende aanpassingen gedaan aan de carrosserie:
De derde stap bij het bouwen van een partybus is het aanpassen van het interieur. Dit omvat het plaatsen van nieuwe stoelen, tafels, kasten, bars, toiletten, vloeren, plafonds, wanden en gordijnen. Het interieur moet niet alleen comfortabel en praktisch zijn, maar ook sfeervol en aantrekkelijk.
Voor ons praktijkvoorbeeld hebben we de volgende aanpassingen gedaan aan het interieur: